Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Juli bød på 2,5 mio. overnatninger på danske hoteller – en stigning på 5 pct. i forhold til samme måned året før. Det svarer til 120.000 flere gæster og betegnes som en stærk sommermåned for branchen.

Ifølge Jonas Kjær, cheføkonom i HORESTA, ligger udviklingen over niveauet for årets første halvår, hvor væksten var 3,3 pct.

Både danske og udenlandske gæster bidrog til den samlede stigning. De danske overnatninger steg med 4 pct., mens de udenlandske voksede med 6 pct. Især amerikanerne markerede sig og overhalede for første gang tyskerne som det største udenlandske marked. Der var også vækst fra Kina og Sverige, mens britiske, norske og tyske gæster fyldte mindre.

På regionalt niveau var der fremgang i alle fem regioner, og særligt Region Sjælland og Region Syddanmark skilte sig ud med stigninger på henholdsvis 13 og 11 pct.

Læs hele historien på Travel News

Lyt også til indslaget på DR P4 Sjælland (02:23-02:48)

HORESTA bakker op om begrænsning af delecykler: Vi skal passe på København

Når Københavns Borgerrepræsentation torsdag behandler forslag om at begrænse antallet af dele- og udlejningscykler, er der opbakning fra hotel-, restaurant- og turismeerhvervet. HORESTA mener, at cyklerne er blevet en så stor del af bybilledet, at de i stigende grad er til gene for københavnere og byens gæster.

Hotelchef i Vejle skifter spor efter fire år

Vibeke Wonsbeck Filsø stopper som hotelchef for Four Points Flex by Sheraton Vejle og Kirk Suites. Fra 1. juli vender hun tilbage som selvstændig konsulent med fokus på salg, marketing og ledelse.

Log ind