Alle virksomheder med ansatte skal udarbejde en skriftlig arbejdspladsvurdering (APV). Pligten til at udarbejde en APV ligger hos arbejdsgiver og er et værktøj til at vurdere risiciene for de ansattes sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen.
Arbejdspladsvurderingen skal udarbejdes af arbejdsgiveren og arbejdsmiljøorganisationen eller medarbejderne i fællesskab.
Kravet om at udarbejde en APV gælder uanset virksomhedens størrelse. Bare der er én enkelt ansat i virksomheden, skal der udarbejdes en APV.
APV’en skal revideres, hver gang der sker væsentlige ændringer i virksomheden, som kan påvirke arbejdsmiljøforholdene, for eksempel ved ombygning. Dog skal man som minimum revidere APV’en hver 3. år.
Efter arbejdsmiljøloven er det et krav, at APV’en er skriftlig, og at den er tilgængelig på virksomheden, så medarbejderne, ledelsen og Arbejdstilsynet kan læse den. Arbejdsgiver bør derfor sikre sig, at alle ansatte ved, hvor de kan finde virksomhedens APV.
APV’en er virksomhedens eget redskab til at holde styr på arbejdsmiljøet, og man skal derfor ikke sende den ind til Arbejdstilsynet, ligesom tilsynet heller skal ikke godkende den, når de kommer på kontrolbesøg.
Arbejdstilsynet kontrollerer alene, at virksomheden har udarbejdet en APV, og at APV-processen er gennemført i overensstemmelse med lovgivningens krav.
Hvordan udarbejder man en APV?
Der er ifølge arbejdsmiljøloven såkaldt ”metodefrihed”, når man skal udarbejde en APV, men der gælder alligevel nogle obligatoriske processkridt, som man efter loven skal igennem. Det drejer sig om følgende:
- Identifikation og kortlægning af virksomhedens samlede arbejdsmiljø
- Beskrivelse og vurdering af virksomhedens arbejdsmiljøproblemer
- Inddragelse af virksomhedens sygefravær
- Prioritering af løsninger på virksomhedens arbejdsmiljøproblemer og udarbejdelse af en handlingsplan
- Retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen
Ledelsen og medarbejderne skal samarbejde om hele APV-processen.
Indholdet på denne side er kun synligt for medlemmer af HORESTA. Vores eksperter rådgiver vores medlemmer inden for hoteller, restauranter og turismevirksomheder om alt fra jura og fødevarer til miljø, økonomi & politik. Hvis du vil have glæde af vores viden, er du meget velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.
Indtast din e-mail og dit password for at logge ind.
Ugyldigt login
ARBEJDSMILJØ
Download materiale
Vi har samlet en række af de materialer vi henviser til, så du hurtigt kan downloade dem fra siden:
Indholdet på denne side er kun synligt for medlemmer af HORESTA. Vores eksperter rådgiver vores medlemmer inden for hoteller, restauranter og turismevirksomheder om alt fra jura og fødevarer til miljø, økonomi & politik. Hvis du vil have glæde af vores viden, er du meget velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.
Indtast din e-mail og dit password for at logge ind.
Callcenter
juridisk rådgivning
HORESTAs callcenter er åbent
Mandag - fredag kl. 08.30 - 16.00
Tlf.: +45 35 24 80 40
Mail: callcenter@horesta.dk
Har du læst dette?
Madanmelder om kritik af restaurantscenen: Det er ikke så sort/hvidt
Den danske – og især den københavnske – madscene er under heftig beskydning i en artikel fra Financial Times, men Berlingskes mangeårige madanmelder og redaktør på mad- og vinområdet Søren Frank synes ikke, at det er så sort/hvidt, som mediet fremstiller det, skriver BT.dk.
Bedre arbejdsmiljø topper kokke og tjeneres overenskomstønsker
3F København har modtaget 350 ønsker fra kokke og tjenere til de kommende overenkomstforhandlinger, der skal finde sted næste år, skriver FødevareWatch.dk.
Rasmus Munk giver dårlig ledelse kniven
Råb og skrig, fysisk vold, uendelige arbejdsdage og et stramt hierarki med nultolerance over for fejl. Det har været virkeligheden for mange unge kokke på alverdens gourmetrestauranter, også for Rasmus Munk. I dag insisterer han, som leder af den verdensberømte restaurant Alchemist, på en anden kultur til gavn for medarbejderne og sig selv, skriver Lederstof.dk.