I følge EUs fødevareforordning, skal fødevarer trækkes tilbage fra markedet, hvis der er grund til at antage, at varerne ikke overholder kravene til fødevaresikkerhed.

Det betyder, at restauranter aktivt skal sørge for at trække varer tilbage, hvis der kan være mistanke til dem. Det kan ske ved, at virksomheden får en henvendelse fra sin leverandør om, at nogle fødevarer skal trækkes tilbage.

En tilbagetrækning kræver, at man straks meddeler kunder/aftager ved mail e.l., at varen skal sendes retur eller kasserers, og at kunden skal meddele dette videre til næste led i kæden, hvis varen er solgt videre. Alt kommunikation med leverandører og aftager skal kunne dokumenteres overfor fødevarekontrollen.   

Dette indhold er kun synligt for medlemmer af HORESTA. Vores eksperter rådgiver vores medlemmer inden for hoteller, restauranter og turismevirksomheder om alt fra jura og fødevarer til miljø, økonomi & politik. Hvis du vil have glæde af vores viden, er du meget velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.