Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

I 2026 lanceres Jatak-prisen, der skal hylde medarbejdere og arbejdspladser i restaurantbranchen, som bidrager til trivsel, samarbejde og arbejdsglæde i hverdagen.

Prisen er initieret af den almennyttige organisation NECTO i samarbejde med Food Organisation of Denmark og giver medarbejdere mulighed for at nominere kolleger, der gør en forskel i dagligdagen.

Ifølge projektleder Stine Green fra NECTO er formålet at fremhæve de positive historier fra branchen. Hun peger på, at mange medarbejdere og ledere hver dag gør en stor indsats for kolleger og arbejdspladser, og at prisen skal give mulighed for at anerkende hinanden og inspirere flere til at arbejde med trivsel og arbejdsglæde.

Jatak-prisen udspringer af projektet Mental Trivsel på Menuen, hvor NECTO har arbejdet med mental sundhed og arbejdsmiljø på restauranter, caféer og spisesteder. Der kan nomineres i seks kategorier, og vinderne kåres ved en prisoverrækkelse under Madens Folkemøde den 21. maj 2026.

Læs også mere hos FødevareFokus

Cofoco sætter ny overskudsrekord

Restaurant- og hotelkoncernen Cofoco leverede i 2025 det bedste regnskab i virksomhedens historie. Både omsætning og overskud oversteg ledelsens forventninger.

Sommerens vigtigste tjek: Unge medarbejdere

Sommeren betyder mange nye unge medarbejdere, men også øget fokus fra Jobpatruljen og myndighederne. Et enkelt tjek af arbejdstid, opgaver og oplæring kan være med til at sikre både lovgivning, et godt arbejdsmiljø og en tryg start på arbejdslivet for de unge.

Ny ekspertgruppe skal gøre København mere erhvervsvenlig

Københavns Kommune vil gøre det lettere at drive virksomhed i hovedstaden. Derfor har man nu nedsat en ekspertgruppe med tidligere minister Lene Espersen som formand. HORESTA har indstillet Jesper Marcussen fra Pluto Group til udvalget, hvor han skal være oplevelseserhvervets stemme.

Log ind