Det gør ondt på restauranterne, når gæsterne udebliver. For branchen producerer ikke en hyldevare, som blot kan sælges dagen efter. Derfor er de såkaldte no shows ofte forbundet med tabt omsætning.
I en analyse blandt HORESTAs medlemmer svarer spisestederne, at de oplever flere, der udebliver fra reservationerne på tværs af alle gæstesegmenter – fra private til erhvervskunder samt både danske og udenlandske.
”Det er svært at købe ind, hvis man ikke ved, om gæsterne dukker op, og det kan resultere i en masse madspild. Samtidig kan virksomhederne stå i situation, hvor de har kaldt alt for meget mandskab på arbejde. Det koster også mange penge, som virksomhederne ikke nødvendigvis har efter to år med corona,” siger Jonas Kjær, cheføkonom i HORESTA.
Når det gælder restauranternes største kundegruppe, de individuelle private gæster, oplever mere end syv ud af ti restauranter i hovedstaden flere afbestillinger eller no-shows sammenlignet med før pandemien.
”Der kan være mange årsager til, at man bliver forhindret i at møde op, særligt da coronaen var på sit højeste, men opfordringen herfra lyder, at man som minimum giver restauranten besked. For det kan jo være, at de kan nå at afsætte bordet til anden side,” lyder budskabet fra Jonas Kjær.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Kritik af offentlige kulturhuse: - OK, at de sælger hotdogs, men de skal ikke arrangere store fester
23-04-2024
-
Djurs Sommerland slår portene op til hidtil højeste nyhed
23-04-2024
-
Comwell Kellers Park kåret som Årets Spa
23-04-2024
-
Udviklingsplan lanceret med et brag: Nu står 10 kommuner sammen om at udvikle turismen på Fyn og Øerne
23-04-2024
-
Nyt Helsingør-hotel kan få 100 værelser
23-04-2024
-
Branchedirektør træder ind i VisitAarhus' bestyrelse
23-04-2024
-
Jyder hentede flest medaljer til DM i Skills
23-04-2024