Når unge tager en pause fra skoleræset med et eller flere sabatår, så finder en del af dem vej til et job i turisme- og oplevelseserhvervet, mens de spekulerer over, hvilken uddannelsesretning de skal vælge. HORESTAs politiske direktør, Kristian Nørgaard, mener det er misforstået at kalde denne tid spildt, siger han til Radio 4.

”Det er vigtigt ikke at tale ”sabatårene” ned. De unge holder jo de her år for at finde ud af, hvad det er de vil, mens de tjener nogle penge. I vores erhverv får vi vist branchen frem til unge, og håbet er, at vi den vej rundt kan være med til at tiltrække nogle til studieretningerne på vores erhvervsskoler,” siger Kristian Nørgaard.

Han understreger, at al arbejdskraft i branchen lige nu er afgørende, for efterspørgslen er stor. Mange kunne endda omsætte for mere, hvis de havde de nødvendige ansatte. Kristian Nørgaard mener desuden, at fokus bør være på at understøtte de unges karrierevalg, og han så gerne, at man gjorde endnu mere for at markedsføre mulighederne på erhvervsuddannelserne.

”Heldigvis er der mange unge, der i deres sabatår får øjnene op for, at turisme- og oplevelseserhvervet er en fantastisk branche, men vi kan bruge endnu flere, og derfor krydser vi også fingre for, at de får øjnene op for hotel- og restauranterhvervets uddannelser, mens de arbejder i branchens virksomheder. Og man skal huske, at størstedelen af de unge bidrager til velfærden i deres sabatår ved at tage for eksempel et job i vores branche, mens de overvejer, hvad fremtiden skal bringe,” siger HORESTAs politiske direktør.

Synlighed på nettet og mere trafik til egen hjemmeside og egen online booking

Kl. 09.00 - 16.00

Få flere direkte bookinger og nedbring udgifterne til kommissioner!

Nu kan I få hjælp til at tage kontrollen over virksomhedens markedsføring og styrke jeres synlighed på nettet. Målet med kurset er at drive flere bookinger til egen hjemmeside og spare på kommissionerne til bookingportalerne.

Log ind