Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

I et debatindlæg skriver Jeppe Møller-Herskind, at interessen for at opføre hoteller i København er et sundhedstegn, fordi investorer bidrager med vækst, arbejdspladser og skatteindtægter. Han peger dog på, at debatten om hotelbyggerier er blevet unuanceret.

Ifølge Københavns Kommune er der registreret 181 sager om hoteller siden 2020, men en væsentlig del vedrører ikke nye hoteller, men konvertering af få lejemål til korttidsudlejning. Når alle sager opgøres som hotelprojekter, tegnes der ifølge Jeppe Møller-Herskind et misvisende billede af udviklingen.

Han understreger, at hvert projekt skal vurderes konkret, men advarer mod usikkerhed om rammevilkår. Hotelinvesteringer er langsigtede, og hvis regler ændres undervejs, kan det få investorer til at søge andre steder hen.

Læs hele historien på Turistmonitor

Hotelgigant vil vokse yderligere i Norden

InterContinental Hotels Group har annonceret et nyt hotel i Stockholm og ser samtidig Norden som et vigtigt vækstmarked. Hotelkoncernen forventer at udvide sin portefølje yderligere i de nordiske lande.

Historisk hospital kan blive nyt hotelområde

Jeudan har fået det første politiske ja til en lokalplan, der skal omdanne det tidligere kommunehospital i København. Planen åbner blandt andet mulighed for hotel, restauranter og butikker, når Københavns Universitet fraflytter området.

HORESTA sænker kontingentet for medlemmer

Fra 1. oktober sænker HORESTA kontingentet for alle medlemsvirksomheder. Målet er at styrke organisationens position og gøre medlemskab attraktivt for endnu flere virksomheder.

Log ind