Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Miljøminister Magnus Heunicke har udpeget Mikael Smed, borgmester i Vordingborg Kommune, som formand og Knud Vincents, borgmester i Slagelse Kommune, som næstformand for den styregruppe, der skal lede forundersøgelsen af en potentiel nationalpark ved Smålandsfarvandet.

Området på 175.000 hektar er i spil som Danmarks sjette nationalpark, og arbejdet skal resultere i en rapport, der vurderer natur-, erhvervs- og turismeperspektiverne over de næste 20 til 30 år.

Styregruppen får til opgave at sikre lokal forankring og inddragelse af relevante aktører.

Ministeren fremhæver vigtigheden af at få belyst de lokale synspunkter. Knud Vincents understreger, at en ny nationalpark kan blive en unik attraktion med potentiale til at tiltrække flere turister.

Politikerne bag initiativet ser netop turismen som en væsentlig gevinst ved at etablere endnu en nationalpark og peger på muligheden for at skabe aktivitet i områder, der ofte overses i turismesammenhæng.

Læs hele historien på Turisme24 (kræver login)

Lufthavn venter rekordsommer med 10 mio. passagerer

Sommertrafikken i Københavns Lufthavn ventes at overstige sidste års niveau. Lufthavnen forventer 10 mio. passagerer i løbet af sommermånederne og kan samtidig få den travleste enkeltstående rejsedag i sin historie.

HORESTA: Lejecykler skal ikke blive en forhindring i gadebilledet

Flere politikere på Københavns Rådhus ønsker nu strammere regler for udlejningscykler, som de mener fylder for meget på fortove og i gader. HORESTA udtalte sig om sagen i TV2 Kosmopol onsdag. Branchen bakker op om, at cyklerne ikke skal være til gene i bybilledet, og arbejder for at informere turister bedre.

Log ind