Skal restauranter gøre opmærksom på muligheden for at give drikkepenge – eller bliver gæster presset af de kortterminaler, der foreslår 5, 10 eller 15 pct. oveni regningen?
Det spørgsmål blev taget op i 19 Nyhederne på TV2 torsdag, hvor blandt andre konstitueret adm. direktør i HORESTA, Jeppe Møller-Herskind, gav sit perspektiv på emnet.
"Vi lever af at sælge gode oplevelser til vores gæster. Nogle gange kan man som gæst godt sidde og føle, at man har fået en ekstra nær god betjening, eller at oplevelsen gastronomisk har været noget, man gerne vil give en ekstra anerkendelse for. Og så synes vi, det er helt fint, at man anerkender det ved siden af det beløb, som man skal betale, og den pris, der står på den nye korte," sagde Jeppe Møller-Herskind.
Forskellige opfattelser af drikkepenge
Indslaget bragte optagelser fra Madklubben på Frederiksberg, hvor gæster møder drikkepengefunktionen på terminalen, men også bliver vejledt i, hvordan de let kan springe den over.
Flere gæster fortalte dog, at situationen kan føles akavet eller pressende. Til det lød det fra Jeppe Møller-Herskind:
"Til dem, som synes, det er ubehageligt eller unødvendigt, de skal selvfølgelig bare skynde sig og trykke på den røde knap og sige nej tak, og så er der intet odiøst i det. Det er helt normalt, at man ikke betaler drikkepenge, ligesom det også er normalt, at nogle vælger at gøre det."
Blandt de øvrige medvirkende var den tidligere chefredaktør for madmagasinet Gastro, Jesper Uhrup Jensen, som kritiserede terminalerne for at presse gæsten til at tage stilling. Ifølge ham bør drikkepenge gives spontant – ikke fordi man bliver spurgt.
Men ifølge HORESTA er det helt legitimt at minde gæsterne om muligheden, så længe valget er frit. Drikkepenge som fænomen er ikke nyt – men hvordan man præsenterer muligheden, er i stigende grad til debat.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Unge udgør rygraden i sommerens servicejob
05-07-2025
-
Bloomberg: Joe & The Juice-ejer sigter mod børsnotering i USA næste år
05-07-2025
-
Natklubber for 15-årige i kraftig modvind
05-07-2025
-
Odense-hotel udvider og bliver størst uden for København
05-07-2025
-
VisitDenmark satser på svenske familier for at hente tabte overnatninger hjem
05-07-2025
-
Bühlmann Hotels nedjusterer – men ser positivt på 2025
05-07-2025
-
Hotel dømt for ulovligt kiosk-samarbejde ved Himmelbjerget
05-07-2025
-
Ny kommerciel direktør vender hjem til Sønderborg
05-07-2025
-
Flere nordjyske hoteller går foran med grøn profil
05-07-2025