Behovet for den grønne omstilling er næppe gået nogens næse forbi. Det glæder bestemt også i hotel-, restaurant- og turismebranchen, hvor HORESTA oplever en stor og stadigt stigende efterspørgsel på certificeringer af virksomheders grønne arbejde.
Efterspørgslen er så stor, at 370 virksomheder i branchen nu kan fremvise en certificering fra enten Green Key, Green Restaurant, Green Tourism Organization, Green Sport Facility, Green Camping eller Green Attraction.
Det er en stigning på 21 procent i forhold til 2022 og vidner om, at branchen tager ansvaret for den grønne omstilling alvorligt, mener Mikal Holt Jensen, der er miljøchef i HORESTA og sekretariatsleder i Green Key.
“Udviklingen har i løbet af de seneste år virkelig taget fart. Flere og flere virksomheder efterspørger vores forskellige miljøcertificeringer, og vi oplever en stor interesse i at tage del i den grønne omstilling. I 2023 uddelte vi 70 nye certificeringer. Der er rigtig mange gode miljøtiltag i branchen, og de mange nye certificeringer er dels udtryk for, at virksomhederne vil vise deres bæredygtighedsarbejde, men også for, at gæsterne stiller højere krav. Vi har faktisk aldrig haft så stor efterspørgsel som i 2023”, siger Mikal Holt Jensen.
Green Key, som udspringer fra HORESTA og Friluftsrådet, er den største af miljømærkerne og står for 219 af de 270 certificeringer. De 219 Green Key-certificerede virksomheder er fordelt på 20 konferencesteder, 8 feriecentre, 9 vandrehjem og 182 hoteller.
“Vi er meget glade for, at branchen ser vores certificeringer som løsningen på den stigende efterspørgsel om en mere bæredygtig virksomhedsdrift. Det vidner også om, at det arbejde, vi lægger i miljømærkerne til hverdag, har en reel effekt på branchen, hvilket vi er stolte over. Samtidig er vi bevidste om, at virkeligheden hele tiden ændrer sig, og at det er nødvendigt at justere kriterierne løbende,” siger Mikal Holt Jensen.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Unge udgør rygraden i sommerens servicejob
05-07-2025
-
Bloomberg: Joe & The Juice-ejer sigter mod børsnotering i USA næste år
05-07-2025
-
Natklubber for 15-årige i kraftig modvind
05-07-2025
-
Odense-hotel udvider og bliver størst uden for København
05-07-2025
-
VisitDenmark satser på svenske familier for at hente tabte overnatninger hjem
05-07-2025
-
Bühlmann Hotels nedjusterer – men ser positivt på 2025
05-07-2025
-
Hotel dømt for ulovligt kiosk-samarbejde ved Himmelbjerget
05-07-2025
-
Ny kommerciel direktør vender hjem til Sønderborg
05-07-2025
-
Flere nordjyske hoteller går foran med grøn profil
05-07-2025